Apotek Hjärtat

Pr-strategi / Print

Uppdragsgivare:
Apotek Hjärtat

Kreatör:
Emmy Nyberg, copywriter

UPPDRAG
Apotek Hjärtat lanserar i vår en egen serie med värktabletter som är speciellt anpassade efter behov och värk. Samtidigt släpper ICA en lyxigare premium-choklad med kakaohalt på 70% som komplement till ICA Basic-serien. Hur introducerar vi dessa lanseringar på ett roligt och nytänkande sätt utan att fastna i bruset?

INSIKT
De senaste åren har kampanjer i samband med 1:a april visat sig vara effektiva.

LÖSNING
ICA’s nya choklad innehåller 70% kakao och lanseras i smakerna mint, hallon och blåbär. I kampanjen har vi bytt ut smakerna och döpt chokladkakorna till migrän, mensvärk och huvudvärk som i sin tur representerar de nya värktabletterna. En ruta choklad motsvarar en tablett och ger utlovad effekt mot värk.

Abribuser för kampanjen 

tre i rad

subway KLAR

ICA’s nya chokladkaka i originalförpackning

Choklad Riktig

Apotek Hjärtat’s nya värktabletter i originalförpackning

tabletter tre i rad

Pressrelease

Pressrelease Hemsida KLAR

Pressrelease Hemsida Zoom

10 Apr 2017

Choklad som botar migrän, mensvärk och huvudvärk har florerat flitigt den senaste veckan i nyhetsflöden och på sociala medier.  Apotek Hjärtat och ICA Gruppen står bakom kampanjen som har skapat många rubriker och intensiva diskussioner.

– Vi har sedan 2009 kunnat erbjuda våra kunder nästintill alla receptfria värktabletter som marknaden har att erbjuda. Det som saknas i vårt sortiment är värktabletter som är bättre anpassade för den värk du för tillfället lider av. Vi bestämde oss därför för att ta fram en egen serie som komplement till resterande utbud och samtidigt berätta detta på ett sätt som skapar uppmärksamhet, säger Camilla Andersson, Produktchef på Apotek Hjärtat.

De senaste åren har kampanjer i samband med första april visat sig vara otroligt uppskattade. Carlsberg släpper öl på brustablett, Google lanserar en självkörande cykel och Tommy Nilsson byter artistnamn till Black som en del av Marabous pr-strategi. Samtidigt har Basic-serien sålts i alla ICA-butiker så länge gemene man kan minnas.

– Basic-serien och vi har på senare tid märkt av en efterfrågan avseende en mörkare choklad. Vi tycker alltså att det är dags att komplettera med en lyxigare premium-serie som innehåller 70% kakao. Då Apotek Hjärtat lanserar en ny serie värktabletter samtidigt som vår nya choklad når hyllorna valde vi att hjälpa varandra och dra nytta av 1:a april-trenden. Vi ville berätta om lanseringen på ett oväntat sätt och som förhoppningsvis fick människor att skratta. Självklart kommer vi på ICA aldrig att sälja varor som innehåller läkemedel, vi hoppas det framgick att detta var ett april-skämt, säger Emmy Nyberg, Pressansvarig på ICA Gruppen.